Bildt medger agendasättarnas agenda i Agenda, ”Fittfestival” i Malmö, penetrerande ubåtar och alla föredrag från Freedomfest 2013

Vektorer i det normerade blogggrummet

Vektorer i det normerade genus-bloggrummet

Jag vet att ni är rädda att detta blir ett jättelångt inlägg – det är jag också, men eftersom jag just nu påbörjar det så har jag ingen aning om hur långt det blir, men jag ska försöka hålla det kort enligt min egen definition av kort dvs – i dessa postmoderna tider där envar är fri att konstruera sin egen verklighet så har ”kort” för mig en annan innebörd än ”kort” för er, men eftersom jag är matematiker är det mer sannolikt att min definition av kort är den korrekta objektiva definitionen (om det funnes någon objektivitet, som ni märker försöker jag lura er :-))  – den som borde utgöra norm för alla bloggare i det normerade bloggrummet.

Bildt-Agenda-24 nov-13-1I senaste Agenda från 24 november i inslaget om Ukraina (minut 7-15) säger Bildt lustigt nog vid två tillfällen (9:30 och 12:20) att det är ”två steg framåt och ett tillbaka” och att det vi nu bevittnar är ett steg tillbaka, men på det stora taget innebär ju detta att det är ett steg framåt, något som alltså till och med vår utrikesminister kunnat räkna ut, dvs att 2-1=1, och det var ju precis detta jag skrev om i mitt inlägg från 12 november – att det är två steg framåt och ett tillbaka för agendasättarna, och därmed ett steg framåt för dem – och det är ju bra att man är öppen med sin strategi. Som exempel i det inlägget tog jag upp hur media och agendasättarna ibland medvetet backar efter att ha tagit två kliv framåt och retat upp folk, för att detta steg bakåt ska ses som att de backar ett steg i sin agenda och propaganda, vilket de ju gör just då, men eftersom +2-1 = +1 så är det ju ändå ett steg framåt för dem på det stora hela, vilket alltså är en helt medveten strategi, och det är bra att Bildt nu erkänner det öppet i TV. År 2009 åkte förresten Bildt i ett imaginärt tåg (tipstack till Ulrich) genom Europa under en intervju. Är det politiska spelet också lika imaginärt?

hjärntvättEtt annat syfte med att tillfälligt backa, eller en för backarnas del positiv bieffekt åtminstone, är att man nu i ren glädjeyra ska hylla och ty sig till de personer som tillfälligt backar, alltmedan deras kollegor och gelikar fortsätter på den inslagna vägen. På så sätt skapas i vissa fall en pseudodebatt vilket kan leda till allmän passivitet, och i värsta fall skapas en kontrollerad opposition. Ursäkta att jag ifrågasätter allt, är det inte det vi ska göra idag? Jag är bara ett barn av min tid och gör som de säger – ifrågasätter allt och alla. 😉 I synnerhet ifrågasätter jag många myndigheters, mediers och politikers avsikter, eftersom de ofta har haft decennier på sig att ta upp viktiga frågor – men kanske är det bara så enkelt som att 2-1=1 utgör den övre gränsen för deras mentala kapacitet, och då kan man ju inte notera att hela samhället rasar samman framför ögonen på en, när man ägnat de senaste åren åt den ännu svårare frågeställningen 3-1.

Manlig genusknipövning

Genusmedveten knipövning på fittfestivalen?

Några som däremot aldrig backar i sitt vansinne är som bekant genusforskarna – ingen missade väl Fittfestivalen som anordnades i Malmö nyligen? Citat:

– Vi vill att folk ska få en öppnare inställning till fittor, säger Emma Rosén, en av initiativtagarna till festivalen…Under festivalen kommer besökarna kunna ta del av ett antal föreläsningar, men festivalen bjuder också på utställare och interaktivitet.

Bland annat kommer vi ha ett instruktörslett träningspass för bäckenbottenmuskulaturen med knipövningar, säger Emma Rosén…

Syftet är att ge besökarna mer kunskap om det kvinnliga könsorganet – både rent anatomiska men även ur en mer politisk synvinkel. Emma Rosén menar att det finns många kunskapsluckor att fylla.

Det är mycket information som vi känner att folk behöver veta. Vi vill att folk ska få en öppnare inställning till fittor, sina egna och kanske andras, prata om dem mer och kunna göra bättre sexuella val, säger Emma Rosén.

Och något krav på fitta för att få komma på festivalen finns inte, menar hon.

– Det finns inga krav på varken könsdelar eller identitet. Det är öppet för alla åldrar även om vi riktar oss till en vuxen publik i första hand i och med att vi pratar mycket om sexualitet.

Vänta lite nu – ett fittbejakande instruktörslett träningspass för bäckenbottenmuskulaturen med knipövningar? Är det inte diskriminerande för den som har sådana könsdelar att dessa övningar inte går att genomföra? Därmed exkluderar man en stor grupp människor. Eller är det meningen att alla som vill delta socialt ska konstruera lämpligt kön för att kunna vara med? I annat fall är detta ett ärende för DO ju. 😉

Genusforskarna ska också analysera 1980-talets ubåtskris. ”Hur kan ubåtskrisen tolkas ur ett genusperspektiv?” Citat:

-Ofta brukar man koppla händelsen till relationen mellan svensk neutralitet och ubåtskränkningar. Jag är nyfiken på andra vinklar, säger hon… Enligt Emma Rosengren kom själva ubåtsfrågan att handla lika mycket om genus som om kaptenen var vilse eller full.


– På ett symboliskt plan kan ubåten som gick på grund ses som den absoluta kränkningen. En annan stat penetrerar den egna nationens, i det här fallet Moder Sveas gränser. Här kan vi se hur genus går igen i symbolik och språkbruk, säger hon. Som svar på kränkningen inkallades den starka armén för att återställa rikets heder, känsla av kontroll och inte minst känslan av beskydd.

Det här är ju helt perverst...

Det här är ju helt PERVERST… Vad sysslar mänskligheten med egentligen?!

Läs gärna det där en gång till. Som vanligt är det en lek med ord som vi skattebetalare finansierar. Givetvis är det uppenbart att ubåtar, som de fallossymboler de är, går Patriarkatets ärenden när de penetrerar vattnet. Det är väldigt illa – ubåtar borde förbjudas, var de än färdas egentligen, eftersom vattnet, liksom Moder Svea, har kvinnligt genus – åtminstone i bulgariskan, där det heter ”edna voda”, så borde det inte får förekomma några ubåtar i Svarta Havet alls, och jag funderar på att skicka in denna min unika iakttagelse till Nationella Sekretariatet för genusvansinne för omedelbar publikation. Och likaså bör rymdraketer förbjudas – dessa vidriga fallosobjekt som Patriarkatet på NASA skickar upp för att penetrera hela universum! Hur maktgalen och sexgalen kan man bli egentligen? Alla dessa så kallade tekniska ”framsteg” borde bannlysas i jämställdhetens namn.

Det blev reaktioner på SvD:s baktips

Det blev reaktioner på SvD:s baktips

Och annat som måste bannlysas är de kakor som nyligen upptäckts under veckans recept i SvD. SVT ringer upp SvD och frågar varför man under rubriken ”Ta en kaka till” uppmuntrar folk att baka hakkors-kakor till kaffet – och man skriver om detta i artikeln “Ett hakkors till kaffet, någon?”

SVT: Hur tänkte ni här?

För mig är det här en kulturyttring från en annan värld, ett stycke bakhistoria. Om man aldrig sett julstjärnor, så kanske man tänker: oj, vilken konstig form. Men vår tanke var bara att visa goda kakor från förr.

SVT: Goda kakor från, säg, 30-talet?

– Nej. Bara ett bakverk. Jag blir full i skratt, det är komiskt. Jag vet inte vad jag ska säga. Vår ambition vara bara att ge våra läsare goda kakor inför julen, säger Stina Cederholm [featurechef på SvD], med skratt i rösten.

Det kan aldrig bli galet nog. 🙂 Eller jo, det kan det, i Sydsvenskans artikel Pedagog vill lära barnen mer om queer kan vi läsa:

Pojkar och flickor. För en del är detta fullkomligt självklara uppdelningar. Men inte för alla. Genom sin pjäs ”Queer i förskolan”, och det vardagliga arbetet på avdelningen Nyponet, ger Emelie Lysholm både barn och pedagoger bredare ramar. ..

Men vad är du? Pojke eller flicka? Femåringen var envis i sina frågor. Ville verkligen veta.

– Jag svarade till slut att jag är varken eller, berättar förskollärare Emelie Lysholm.

Men barnet lät sig inte riktigt nöjas, utan slog fast: ”Jag vet nog att du är en flicka. Du har pojkehår, men du är ändå flicka.”

– Det hela mynnade ut i ett intressant samtal om könsattribut. Om korthåriga tjejer och killkläder.

Emelie Lysholm arbetar på avdelningen Nyponet på Lindeborgs förskola i Malmö. De egna tankarna kring tillhörighet och utanförskap har funnits ända sedan barndomen. Som förskollärare och genuspedagog har insikten om hur barnen påverkas av de rådande könsnormerna vuxit…

Det händer att föräldrar ställer sig frågande till det genuspedagogiska tänket… Men jag upplever ändå att barnen oftast tycker att det är helt naturligt att kunna vara varken pojke eller flicka, eller se sig själv som lite både och.

Kreativitet

Om man bara anstränger hjärnan tillräckligt mycket så kanske man börjar ifrågasätta sitt kön, sig själv, sin existens och till slut genuspedagogens existens? Löser sig allt då?

Så eftersom “De egna tankarna kring tillhörighet och utanförskap har funnits ända sedan barndomen” för denna genupedagog – så ska de 5-åriga barnen agera terapeuter då eller? Om var och en ska implementera sina identitetsfrågor och personliga upplevelser i yrkeslivet så kommer vi verkligen att ha fullt upp, men som det ser ut nu är det mest relevanta könet. För en annan förskolelärare som kanske plågats av huvudvärk som barn kan ju hela dagistiden för barnen på arbetsplatsen genomsyras av olika teorier kring migrän – eller är vissa frågor överordnade andra och i så fall varför? Får barnen förresten inte just huvudvärk av genuspedagogerna? Så perspektivet är ju högst relevant.

princess-slottSverige är verkligen unikt. Får jag komplettera med att citera SOU 2006:75 ”Jämställdhet i förskolan”: ”Förskolans uppdrag att motverka traditionella könsroller och könsmönster handlar till stor del om att rasera gamla föreställningar om vad som är normalt beteende för pojkar respektive flickor.” Just, det: rasera – vad konstruktivt! Och vem avgör vad som är ”normalt beteende” – det som ska raseras dvs. Och redan i början, kapitel 1, första meningen (sid 19): ”Förskola av den svenska modellen representerar såväl ett barnpedagogiskt som ett könspolitiskt projekt.” Ett könspolitiskt projekt – varför det? Jag har inte fått rösta om detta. Har ni?

freedom-2013-1Och nu till saken. Alla föredrag från Freedomfest 2013 kan ses via denna länk. Jag pratade alldeles för fort, så jag vet inte om ni kan lyssna till mitt föredrag – jag blev själv stressad av att höra det, ska aldrig mer försöka återge 1.500 sidor blogg på en timme. 🙂 Mitt föredrag från 2011 gick nog i lite mer normal takt. Mitt 2013 års favoritföredrag var Himmelstrands, det rev ner mest applåder och var helt suveränt  – men ni måste se allihop! Av någon anledning fungerar inte inbäddningskoderna i wordpress, så ni får alla föredrag som länkar. Kanske lika bra iofs så jag inte kraschar era webbläsare när ni laddar sidan. Här är alla:

* Jonas Himmelstrands föredrag ”Hemundervisning i Sverige?” (måste ses).

* Mitt föredrag ”Senaste nytt från genusforskningen”. 

* Martin Borgs föredrag om slöseri med skattemedel (hans film ”1200 miljarder” kan ses på Youtube).

* Markus Anderssons ”Varför är konsten så konstig?” (underhållande om modern urartad konst).

* Hans Palmstiernas”Romerska imperiet” (paralleller till vår tid).

* Frank Karstens Demokratins baksida (på engelska).

Mises  hemsida kan man för övrigt även lyssna på ett antal radioprogram på RADIO MISES.

 Lästips: När genusideologi går före vetenskap och Ett gisslandrama  och En obegriplig framställning av Norge (Norges svar till Henrik Arnstad) och slutligen Nordic Dervish om Norge: No Way!

Boktips: Pär Ström är aktuell med en ny bok: ”Vadå privatliv? Om det framväxande övervakningssamhället” (76 kr här på Bokus eller här gratis som PDF).

Och glöm inte att följa genusdebattenGenusdebatten.se, bashflak, ekvalist, Juggen, Kimhza Bremers Bodega, Malte on the Roxxx, Snurrigtdotcom, Toklandet, Susannavais, Bittergubben mfl i dessas bloggrullar.

72 Responses to Bildt medger agendasättarnas agenda i Agenda, ”Fittfestival” i Malmö, penetrerande ubåtar och alla föredrag från Freedomfest 2013

  1. martin skriver:

    Förmodligen en politiskt inkorrekt kommentar…men varför håller de en Fittfestival för en grupp kvinnor som gör sitt yttersta för att se ut som män?

    • Tanja Bergkvist skriver:

      Martin, all den här galenskapen är irrationell och full av motsägelser. Kreativiteten och galenskapen är det dock inget fel på. 🙂 De vill nog mest ha uppmärksamhet. Kanske blir en generation som vuxit upp på dagis och inte känt sig sedd sådär uppmärksamhetssökande, finns ju forskning på det…

      Patrick, ja, som det där jag skrivit om tidigare http://tanjabergkvist.wordpress.com/2013/04/25/haro-foredrag-axess-att-vaga-ta-debatten-och-kan-nagon-kopa-solen-till-mig/ Uppsala-seminariet ”Queera perspektiv på fittan” i kommentarsfältet till något gammalt inlägg (inbjudan kom även till mig via mail, då jag prenumererar på genusvansinnets aktiviteter) och så här stod det:

      ”Seminariet tar sin utgångspunkt i feministisk så kallad fittaktivism, vars strävan generellt sätt syftar till att uppvärdera det kvinnliga könsorganet i synnerhet och den kvinnliga kroppen i allmänhet. Detta sätt att förstå fittbärande kroppar innebär dock en syn på fittan som förknippad med föreställningar om ursprunglig femininitet. Hur kan en transfeministisk och queer fittaktivism bedrivas är temat för detta samtal. Måste talet om fittan till exempel alltid hänga ihop med talet om kvinnor? Efter seminariet går vi tillsammans vidare till centrum för genusvetenskaps lunchrum för postseminarium och fittpyssel. Några av personerna bakom bloggen FittForFight finns där för att inspirera till kreativt pyssel.”

      Och bland de medverkande fanns bla en ”fittaktivist, fil Dr i socialantropologi samt forskare och lärare i genusvetenskap vid Stockholms universitet.” Som någon kommentator föreslog – är det inte dags att sätta ihop fittaktivist och fil dr till Fitt. Dr? örvånad att de själva inte kommit på det än. 🙂

  2. Patrick skriver:

    Verkligheten tycks överträffa allt 🙂

  3. Stig Palm skriver:

    På tal om Fallossymboler? Jag läste för något år sedan en artikel där en av dessa genuskvinnor gick till angrepp mot mäns fotografering med långa teleobjektiv som varande en demonstration och visar männens vurm för Fallosar!? Hur galna får de bli?
    Hon behövde nog en fotokurs?

  4. QED skriver:

    Här har vi patriarkatet som rycker ut

  5. QED skriver:

    Med anledning av Karl XII:s dödsdag.

  6. Tanja Bergkvist skriver:

    Malte (glömde ju lägga in din blogg, gjort det nu) – det där var en klockren anays!! 🙂

  7. RikF skriver:

    I Australien ägnar de sig också åt fittpyssel:

  8. Galne Gunnar skriver:

    Mycket läsvärt! Harvardprofessorn Niall Ferguson om massinvandringen, välfärdsstatens passiviserande inverkan, och EU- och EMU-fiaskona: ”Misslyckandet kommer att få katastrofala följder”.

    Notera att det professorn säger om välfärdsstaten är ett eko av de tankar som Galne Gunnar the Great framförde i det här kommentarsfältet redan för ett halvår sedan:

    – Absolut. Välfärdsstaten föddes ur de bästa intentioner. Idén att ge människor trygghet från vaggan till graven är väldigt tilltalande, till och med beundransvärd. Men, konsekvenserna av att skapa social trygghet – bokstavligen trygghet – har varit långt värre än välfärdsstatens arkitekter på 40- och 50-talet hade kunnat föreställa sig.

    – Till exempel: När du börjar betala människor för att inte arbeta, så skapar du en arbetslöshetsklass. Man tappar snabbt incitamenten att bli anställningsbar, vilket man för vidare till sina barn. Man skapar en beroendekultur. Det har hänt runt om i Europa.

    – Det här liknar det vi sett i USA, där andelen som går på sjukpenning mer än fördubblades på 20 år. Sex procent av amerikanerna i min ålder går på sjukpenning, när det på 80-talet var runt en, två procent. Har befolkningen blivit mindre hälsosam? Nej, vi har tvärtom blivit friskare. Har arbetet blivit tyngre? Nej, vår ekonomi har rört sig bort från det tunga kroppsarbetet.

    – Så detta är ett bra exempel på välfärdsstatens inneboende problem – en allt friskare befolkning som får allt mer sjukpenning.

    – Jag har inga siffror på Kina, men jag tillbringade hela sommaren där och jag kan konstatera att kineser garanterat jobbar mer än sydkoreaner. Så arbetsmoralen finns inte längre i Europa, eller ens USA, den har förflyttats till östra Asien.

  9. Galne Gunnar skriver:

    Jag vill också tillägga att det finns saker som jag skarpt ogillar i intervjun med Niall Ferguson som jag nyss rekommenderade ovan. Som t.ex. när han rapar upp det officiella och lögnaktiga narrativet om Bostonbombningarna från i våras. Det är väldigt mycket neokonservativ propaganda över det och några andra stycken.

  10. Galne Gunnar skriver:

    @ Tanja B:

    Du, det saknas väl fortfarande ett föredrag från FreedomFest 2013?

  11. Aleks skriver:

    Jag undrar hur många förskolor som egentligen tar det här med att ”rasera gamla föreställningar om vad som är normalt beteende för pojkar respektive flickor” på alldeles för stort allvar. Är det ens rimligt att tro att förskolor har på kort tid blivit genusdagis allihop, eller gör förskolepedagogerna som de alltid har gjort?

    Det skrivs rätt mycket i tidningar att det pågår fortfarande könsrelaterade skillnader på förskolor. Pojkar förväntas vara bråkiga och stökiga, flickor förväntas vara lugna och ordningssamma. Pojkars dåliga beteende ursäktas med boys will be boys.

    Jag tror inte sk ”genusdagis” har gjort någon form av framgång alls. Bara att politiker och mediepersoner vill lyfta fram eventuella framgångar som något stort. Något annat vore ju att kämpa emot genusforskningen, och det är att skjuta sig själv i foten karriärmässigt om man jobbar med media eller politik.

  12. trappaupp skriver:

    Tanja, du har missförstått det där med ifrågasättande. Man ska ju inte ifrågasätta maktens ordning… det står säkert i någon plan eller utredning eller något annat. Stridshingsten sa det rent ut när han i Riksdagen förklarade att de som hade ”sådana åsikter” (SD) fick finna sig i omild behandling. När de etablerade attackeras blir det ett himla liv, på jorden.
    ”Kanske blir en generation som vuxit upp på dagis och inte känt sig sedd så där uppmärksamhetssökande…”. Efter att ha läst diverse texter från genusfanatikerna så ser jag synen framför mig hur i en fnittrande skara dagisbarn den som vågar säga ”fitta” flest gånger till fröken anses duktigast.

  13. Aleks skriver:

    Förresten, efter att ha lyssnat till din föreläsning, det här med att avmaskulinisera ordet ”brandman”, verkar som en ganska onödig rebranding. Hos försvarsmakten har man helt enkelt bytt ut suffixet ”-man” till annat, som ”-soldat” och ”-vald”. Ganska simpelt.

    Vidare om disciplin och genusdagis, som jag varit otydlig om tidigare, så håller jag fullständigt med om att det är ett disciplinproblem.
    Jag gick i en väldigt speciell skola upp till 4e klass. Vi hade uniform och det var något av elitskola. Ingen paratade utan att räcka upp handen i klassrummet. Och det var tyst i klassrummet också. Det berodde på att vi hade respekt för lärare helt enkelt.

  14. elwee skriver:

    Ok, jag hänger med på, och kan till viss mån acceptera, att vatten är kvinnligt varvid de sexuella teserna om ubåtarna blir relevanta.

    Men:
    ”Och likaså bör rymdraketer förbjudas – dessa vidriga fallosobjekt som Patriarkatet på NASA skickar upp för att penetrera hela universum! ”
    I rymden är det huvudsakligen tomrum …
    Är det också ett kvinnligt attribut?

  15. Galne Gunnar skriver:

    Fria Tider: Feminister arga på vältränad mamma.

    Min kommentar: Feminister ser ofta lika äckliga ut som sina åsikter, så jag ville veta hur de här tjejerna står sig i jämförelse med varandra:

    Så här ser den avundsjuka feministen ut.

    Och så här ser den vältränade mamman ut.

    Inte undra på att feministen är avundsjuk! 🙂

  16. Staffan skriver:

    Nästa gång får vi väl be ryssarna att täcka sina ubåtar med ett gummihölje för säkerhets skull. Så att vi inte riskerar att få några metaforiska könssjukdomar.

  17. Ni som är besvikna över att TB skrev ett så kort inlägg kan ju trösta er med att jag faktiskt skrev ett som var längre än hennes: http://genusdebatten.se/gubbjavelns-val-valda-avslutningsord/
    Just sayin’

    Det här med 2 steg framåt är väl en del av att man går framåt med små trippande steg hela tiden. Man genomför gradvisa förändringar som inte är större än att den genomsnittlige medborgaren godtar det utan att knota (eller till och med applåderar det). Tror det var Isaac Asimov eller Arthur C. Clarke (men kan ha fel på den punkten) som sa en gång om den tekniska utveckligen att man nästan alltid överskattar vad man kan åstadkomma på 1 år men underskattar förändringarna som sker under 10.
    I det politiska skulle man kunna säga att man har tagit denna princip som en ledstjärna för hur man skall hängna in folket. Små förändringar under ett år som ingen upprörs över, men på tio år har man sytt till en stram tvångströja.

    Jag har en kusitrin i kustbevakningen, han berättade om ett besök på en rysk U-båt en gång. (Tror inte det var den i Hårsfjärden, men i något liknande sammanhang.) Förhållandena var tydligen chockerande primitiva ombord på de ryska U-båtarna. Han berättade att de bland annat hade en murad eldstad i tegel (!!!) för matlagning så de var alltid tvungna att gå upp i ytläge och öppna alla tillgängliga portar och luckor (eller vad fasiken det heter på U-båtar) så fort de skulle laga mat. Bara så där lite kul anekdotiskt.

  18. elwee skriver:

    Tänker hon utmana genusteoretikerna om ”dummaste åsikt”?
    http://www.exponerat.info/hon-vill-radda-flatlossen-fran-utrotning/

  19. QED skriver:

    http://www.dn.se/debatt/domedagsindustrin-har-blivit-en-sjalvgaende-maskin/

    ”Vi har sedan atombomben skapades 1945 levt med den moderna apokalyptiska berättelsen. Efterhand har den exploaterats av allt fler grupper i nätverk som frodats tack vare generösa finansiärer. Vid åttiotalets slut, när det kalla kriget dog och kärnvapenhotet inte längre uppfattades som akut, transformerades kärnvapenhotet till ett klimathot.”

    ”De stora medierna i Sverige har i stort sett köpt spelet. Katastrofhot är tacksamma att göra rubriker på. Den som vill diskutera hotet utdefinieras, med en logik som är obegriplig vare sig man ser till allmänt omfattade värderingar om att respektera mångfald eller till de pressetiska reglerna. Domedagsindustrin verkar finnas i en zon fri från journalistisk granskning.”

  20. QED skriver:

    Svenska nationalister har valt fel kung (Karl XII) som symbol enligt denna artikel. Ja, kanske vore han en bättre symbol för dagens agendasättare som vill göra Sverige till en moralisk stormakt, för att tala med Carl Bildt. Agendasättarna riskerar också att göra landet i utfattigt, men ambitionen att lösa hela världens problem med svenska skattepengar.

    http://www.svd.se/kultur/understrecket/svd-valjer-understreckare_8448316.svd?sidan=19

  21. Rosenhane skriver:

    På tal om skolor, fittfestivaler och annat. Föräldrarna till elever i Matteus skola i Vasastan förfasar sig över att barnen får ett hum om ledarskap, troligen för att ursprunget är amerikanskt. Det är naturligtvis bättre att ungarna drillas i svenska genusteorier.

    http://debatt.svt.se/2013/12/02/lat-inte-vara-barn-undervisas-av-dyra-ledarskapsprogram/#comment-1147358047

  22. QED skriver:

    Apropå bisfenol som du skrivit om tidigare:

    ”Dricksvatten från plastmuggar eller -flaskor kan ge miljontals människor huvudvärk dagligen, rapporterar Daily mail.”

    http://www.expressen.se/halsa/plastflaskor-kan-vara-orsaken-till-migran/

  23. elwee skriver:

    Vad ska till för att folk i Sverige ska ta, eller tvinga fram, förnuftiga beslut som i Australien?
    http://www.nzherald.co.nz/international-politics/news/article.cfm?c_id=1503226&objectid=11164898

  24. Galne Gunnar skriver:

    @ elwee:

    Ang. tjejen som vill rädda flatlössen från utrotning:

    Vill hon även rädda svenskarna från utrotning, eller är det bara flatlössen hon är intresserad av? Värderar hon flatlöss högre än svenskar?

  25. martin skriver:

    Nä elwee, inte egentligen.
    Rapporten har en brist…
    Titeln borde egentligen vara ”Från flumskola till dumskola”.

  26. Martin Andersson skriver:

    Jaha, är det någon som är förvånad?
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Utbildning-och-forskning/Provresultat/Resultat-PISA/

    Mycket tutande i domedagsbasunen för den här sakens skull. Vad spelar det för roll att det finns en massa människor som behärskar matematik eller har kunskaper på matematiskt baserade ämnesområden, när det inte finns några jobb åt dem? Än mindre kommer det att finnas jobb åt dem om 20 år, eller någonsin. Sverige, Mexiko och Ukraina är världsledande på att ha akademiker som spärrvakter och i FAS3, motsvarande.

  27. Fender skriver:

    Här är ett tips på hur genusindoktrineringen i skolan och i barnprogram kan se ut, jag varnar känsliga tittare eftersom det kan leda till hjärnblödning att se programmet som gick precis i SVT2/UR

    http://urplay.se/Produkter/177418-Ar-det-sant-Tjejer-och-killar-i-media

  28. Rosenhane skriver:

    Tanja, min kommentar om fittfestivaler och annat den andra december är flaggad för granskning medan andra släppts förbi. Vafalls?

  29. Anki skriver:

    Genuskunskap blir obligatorisk för chefer i Umeå kommun.

    Nu har Umeå kommun åkt dit, genom lobbyarbete från framförallt (v) och i viss mån (s): http://www.mynewsdesk.com/se/umea/pressreleases/besparingar-foer-kommunstyrelsen-936513

    Jag undrar om de vet vad de har givit sig in på? Och vad det kostar. Samtidigt ska kommunen ju spara över 10 miljoner, det står i samma pressmeddelande.

    Om vad de ”beställt” är statistik på olika utfall mellan könen så är det inget nytt och inget som genusvetare har patent på. Alla andra akademiker som hanterar statistik är bättre på det än genusvetare (som generellt sett ”hatar siffror” eftersom man ju ”inte kan beskriva människor med siffror”). Nackdelen med genusvetare är att de hårdselekterar både typen av data och data från olika studier för att ta hem sin ideologiska poäng.

    Om det däremot är genus-”teori” så innebär ju den i korthet att hela världen är genomsyrad av osynliga och omätbara ”strukturer” som systematiskt gynnar män och missgynnar kvinnor, och som tar sig uttryck i löneskillnader, förtryck, diskriminering, våld, sexuella övergrepp, krig, osv., samt att kvinnor totalt sett har mindre makt, arbetar mer, och mår sämre.

    Så, det tog ju inte så lång tid att skriva (eller att läsa)! Kursen blev klar på fem minuter. Det som sedan tar veckor och hundratals timmar är att försöka förklara varför detta skulle vara sant, trots att det strider mot vetenskapliga studier, sunt förnuft och de flesta människors egna erfarenheter, och hur företrädare för just denna ”teori” kan insistera på att den stämmer trots att (1) den är så illa formulerad att den inte ens går att falsifiera, (2) det saknas empiriskt stöd för centrala hypoteser, t ex att det skulle finnas en gemensam orsak till våldtäkter och löneskillnader, och (3) dess företrädare är så extremt partiska, dogmatiska, och ideologiskt styrda att det skulle diskvalificera vilken annan akademisk verksamhet som helst.

    Jag ser verkligen fram emot att läsa chefernas (anonyma) utvärdering av denna utbildning:-)

  30. Per Salmelin skriver:

    Hej Tanja
    Först, tack för att du driver en otroligt upplysande och samtidigt mycket rolig blogg. *ler*

    Sedan det viktiga; du har mångas öra och jag vill försöka pressa fram ett viktigt budskap med hjälp av dig. Självklart om du köper min argumentation.

    Vi har nu alla förfärats över skolbarnens bristande kunskaper i grundämnena. Alla partier ojjar och voijjar sig och försöker vinna poäng på de stackars okunniga barnen.

    I flera år har jag försökt att upplysa mina vänner om den fundamentala skillnaden mellan Svensk och Finsk skola utan framgång. Du är ju en god analytiker och har dessutom verbal förmåga så du kanske vill kontrollera mitt påstående och om det håller vatten hjälpa mig med att upplysa folk om faktum?

    Så till mitt påstående; Finsk lag är baserad på Svensk lag. Under tid har vår lag ”glidit” medans, i vissa hänseende Finsk lag stått fast.

    I Sverige har vi SKOLPLIKT men i Finland har man LÄROPLIKT.
    Skillnaden är avgrundsdjup.
    Om man betalar folk för att de befinner sig på en arbetsplats, ”stämplar in och stämplar ut” eller om man betalar för att folk presterar något.
    Samma fenomen.

    Jag har länge hävdat att det här är orsaken till att Svensk skola misslyckas då Finsk skola lyckas.

    JAg vill inte fördjupa mig mer i det här nu, utan bara väcka tanken hos en person som jag respekterar. Du får gärna argumentera emot mig, men om du förstår vad jag syftar till så får du gärna sälja tanken vidare. Våra ungar behöver få ett skifte i fokus så de har en chans att lära sig något.

    Med respekt

    Per S

    • @Per Salmelin
      Jag tror inte att det har någon större betydelse om det rent juridiskt är skolplikt eller läroplikt. Men du har definitivt satt fingret på en springande punkt i sammanhanget. För det är helt klart att om attityden är ”stämpla in, stämpla ut” istället för att ”producera” så kommer man också att få resultat därefter. Jag vet inte hur det går till i Finland, men jag har gjort mina personliga erfarenheter i det svenska skolväsendet under det gågna året, och jag ger dig helt rätt, jag tror bara att du vänt det lite bak om fram. Du ser det som att lagstiftningen skapat attityden, jag menar på att det är attityden som skapat lagstiftningen. Och den svenska attityden stinker. Milt uttryckt.

  31. Galne Gunnar skriver:

    Apropå den artikel om bisfenol A som QED tipsade om ovan:

    The Corbett Report har en del intressant att berätta om ämnen som orsakar endokrina störningar och global avfolkning. (För er som har ADHD och inte pallar att titta på hela klippet (10 min), så är den viktiga biten som jag vill informera er om mellan 05:30 – 07:50, men kolla gärna in hela):

  32. elwee skriver:

    Intressant Per Salmelin.
    Har man ändrat i svensk lag och när skedde det isf?

    • per salmelin skriver:

      njae.
      min tolkning är att om eleven, och föräldrarna med för den delen, VET att om kunskapsmålet inte uppnås så går man om HELA årskursen. På riktigt!

      Det skapar en stämning ibland majoriteten av klassen som hindrar störande elever från att ta för stor plats. Det innebär också att läraren har ett ”kärnvapen” som gör att dennes auktoritet aldrig utmanas.
      Vilket leder till att man kan fokusera på tillexempel inlärning.

      Det gör skilnad.

  33. QED skriver:

    Nytt ord: hatfaktum (engelska hatefact)

    – Ett sakförhållande som fördöms som hatiskt (när det omnämns).

    http://www.wordaroundthe.net/2013/09/hatefacts-and-heresy.html

  34. QED skriver:

    DO vill inte flytta till förorten. Lena Melin kommenterar:

    ”Däremot är det svårt, för att inte ­säga mycket svårt, att tåla myndighetens diskriminerande syn på personer som kan tänka sig att jobba på arbetsplatser utanför Stockholms city. De presterar lite sämre än sina medmänniskor inne i stan.”

    http://avpixlat.info/2013/12/08/aftonbladets-lena-mellin-sagar-do-jams-med-fotknolarna/

  35. elwee skriver:

    Det behövs en julkalender på din sida Tanja.
    Misstänker att din tid är begränsad nu när du letar julklappar till alla som kommenterar på din blogg så här är en färdig dito 😮
    http://alliansensljugkalender.blogspot.se/?zx=dddcda9bc8e030e0

  36. […] att deras agendadrivande som vi är vana vid kommer att fortskrida med oförminskad kraft. I sitt senaste blogginlägg har även Tanja Bergkvist tagit upp denna ”ett steg bak och två steg fram”-taktik. DN […]

  37. Torbjörn skriver:

    Snöröjningen gynnar män. Artikel i SvD. Miljöpartiet har blivit galnare än någonsin. http://www.svd.se/nyheter/stockholm/snorojningen-gynnar-man_8807762.svd

    ”Männen och deras bilåkande har alltid prioriterats högst” säger Daniel Helldén (MP).

    Det har väl ingenting med framkomlighet i ett fungerande samhälle att göra? Daniel? Någon hemma? Lämnat hjärnan hemma i dag igen?

  38. elwee skriver:

    Det börjar bli bråttom nu för genustokerierna.
    Risken att allmänheten upptäcker vansinnet är ju överhängande och därför får ingen tid spillas:
    http://www.varldenidag.se/nyhet/2013/12/09/Nu-ska-sex-in-i-alla-skolamnen/

    • Tanja Bergkvist skriver:

      elwee, jo ang sexualkunskap i NO påminner jag om det här http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/vi-pratar-sex-redan-i-forskolan så ja är inte förvånad, men ska kolla imorgon, tack för alla era tips! 🙂 Citat:

      ”Undervisningen i sex-och samlevnad har hamnat på efterkälken. I höst införs ny läroplan med krav på att ämnet ska ingå i fler ämnesområden. Men på Frejaskolan i Gnesta är man steget före.” Verksamheten i denna skola kommer antagligen därför utgöra en förebild för övriga skolor i landet som måste verka i enlighet med (faktarutan till höger) den läroplan som börjar gälla hösten 2011 och som ”omfattar tydligare skrivningar för hur sex och samlevnad ska integreras i de olika ämnena i skolan”. Både kommunens jämställdhetsstrateg och matematik- och NO-läraren är därför engagerade i arbetet:

      ”Det viktiga är att eleverna ser hur allt hänger samman, menar Maja [matematik- och NO-lärare] och Karina [Kommunens jämställdhets-strateg]. Hur sexualitet ofta styrs av andras normer och värderingar. Därför ska undervisningen också ske på ett neutralt sätt. I den anatomiska undervisningen försöker de vara så tydliga som möjligt.

      – Vi vill komma bort från metaforer som att spermier är aktiva och ägg passiva i befruktningsprocessen, eller att mäns och kvinnors könsorgan beskrivs som komplementära. Den typen av beskrivningar tjänar bara till att förstärka traditionella könsnormer och heteronormen, menar de.”

  39. QED skriver:

    Tror att SR behöver anställa en expert på procenträkning

    SR vet inte själva hur de definierar jämställdhet!

  40. martin skriver:

    Så här i Pisa-tider tycker skolverket tycker att eleverna behöver mer kunskaper om maktstrukturer, genus och härskartekniker. En ny rapport med titeln ”Sex- och samlevnadsundervisning
    i grundskolans senare år” har släppts i dagarna. Titeln ljuger om innehållet. I stort sett allt i materialet relaterar till genusvetarnas fantasier (normhierarkier, maktstrukturer och härskartekniker). Länk till skolverkets rapport -> http://bit.ly/1btOVN7 Valium och blodtryckssänkande medicin rekommenderas före läsning…

  41. martin skriver:

    oj, det blev ett ”tycker” för mycket.

  42. Galne Gunnar skriver:

    Jag tror att det är kört för Sverige pga att det helt enkelt finns för många löjliga idioter i det här landet, och den här nyheten är ett utmärkt exempel på det:

    Fria Tider: Feministisk snöröjning hotar Stockholm: Dagis och busshållplatser ska plogas FÖRE vägarna – annars ”gynnas män”

    OBS! Notera i högermarginalen de länkningar till artiklar som hyllar denna idiotiska idé.

    Min kommentar: Återigen en struntsak som oligarkerna, via våra makthavare, vill sysselsätta folk med som en distraktion, så att de i lugn och ro kan driva igenom sin egen agenda, medan folket är upptaget med att käbbla med varandra över en sådan här skitsak.

  43. martin skriver:

    @Torbjörn

    Apropå snöröjningen…Jag tycker ändå att de har missat det viktigaste perspektivet, att de små mjuka snöflingorna blir brutalt krossade av de hårda manliga maskinerna…Ett tilltag som reproducerar könsmaktsordningen. Usch!

  44. elwee skriver:

    Jo du Tanja …
    Avpixlat tror jag satte nytt rekord i unika besökare idag.
    Gratis reklam i alla av gammelmedias kanaler. De som går dit och förväntar sig ett oförblommerat hat blir nog lite besvikna … hatet där ligger evigheter efter det som presteras på många vänsterextrema sajter.
    Man får hoppas att någon undersöker huruvida Researchgruppens agerande varit i enlighet med rådande regler och lagar. Om de åker dit så kommer man att kunna höra en knappnål falla i en säng när det gäller gammelmedias reaktioner på det.
    Vi lever i intressanta tider 🙂

  45. QED skriver:

    ”6 200 personer som skriver anonymt på undervegetationssajter som Avpixlat, Fria Tider och Exponerat har fått sina identiteter röjda. I dag avslöjar Expressen – i ännu en granskning av främlingsfientligheten i Sverige – politikerna som trott att ingen vetat vilka de är.”

    … inte bara aktiva politiker. Det är väl massövervakning.

    http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2013/12/expressen-avpixlar/

  46. QED skriver:

    Journalistutbildningen vid Göteborgs universitet: gästföreläsning hur man knäcker anonyma bloggar m.m.

    ”Avancerad research på internet”

    http://www.jmg.gu.se/aktuellt/jmgtv/avancerad-research-pa-internet/

  47. QED skriver:

    ”Åsiktskorridoren — det vill säga den buffertzon där du fortfarande har visst svängrum att yttra en åsikt utan behöva ta emot en dagsfärsk diagnos av ditt mentala tillstånd — är mycket smal i Sverige. Det räcker numera att säga att man tror på Gud (vilket för övrigt 45 procent av befolkningen säger sig göra) för att betraktas som icke vid sina sinnes fulla bruk.”

    http://www.henrikoscarsson.com/2013/12/valjare-ar-inga-dumbommar.html

    http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/12/11/andamalet-vs-principen/

Lämna en kommentar