Lusttur på IKEA

Axess nr 4 är ute nu

Axess nr 4 är ute nu

Nu är det nya numret av Axess Magasin är ute, temat är ”När staden har segrat”. I min krönika ”Varning för livet” drar jag mig till minnes min grundskoletid under 80-talet och den skrämselpropaganda som regelbundet smögs in, på gott och ont, mest ont tror jag. Vi fick lära oss att cancer var farligt, eller snarare dödligt, och kunde orsakas av allt från rostat bröd till stekt kött och apelsinskal (det senare förmedlades på hemkunskapen, där vår första övning i 6:e klass var att lära oss (!) att skala just en apelsin), att salt var farligt (för blodtrycket, och visst fick vi alla högt blodtryck men det berodde snarare på att vi blev uppskrämda hela tiden, inte på saltet), att man kunde bli förlamad om man råkade ut för en bilolycka och bröt ryggraden, och skolan såg till att vi redan i tredje klass verkligen insåg allvaret med bilolyckor genom att bjuda in en rullstolsbunden man som råkat ut för just detta. Vilken makt har en 9-åring att påverka sina föräldrars körvanor? När vi gick i andra klass bjöd man in en blind man som berättade om sitt livs olycka, och vi fick ge honom föremål att röra vid som han skulle känna igen och därefter skulle vi binda något för ögonen för att själva uppleva hur det skulle kännas att vara blind. Blindheten hade utvecklats successivt genom en sjukdom jag inte minns namnet på, och vi frågade läraren om också vi kunde få den sjukdomen, och det kunde vi givetvis – det kan man aldrig veta, löd svaret. Sedan var det kärnkraft, krig, säldöd och annat elände som vi absolut skulle känna till och inte bara känna till utan också själva känna ett ansvar för och helst må lika dåligt över som läraren gjorde. Det var på ett sådant sätt allt detta förmedlades och insprängt i undervisningen matades vi regelbundet med katastrofbilder från världens alla hörn, men frågan är hur bra det egentligen var att lära oss barn (gärna kompletterat med hemska bilder som man sent skulle glömma) om allt elände i världen, i den åldern?

Tänkvärt...

Tänkvärt...

Maktlöshet måste ha varit den dominerande känsla som följde av denna pedagogiska metod. Utöver att bli ansvarstagande medborgare antar jag att ett syfte bakom allt detta varit att lära ut empati och förståelse för andra, men frågan är hur effektiv den här metoden egentligen var? Speciellt minns jag alla sjukdomar vi blev informerade om och gärna kompletterat med besök av någon som var personligen drabbad av de 0.01% av medborgarna som statistiskt skulle få just den ovanliga sjukdomen. Bara ett fåtal barn upplevde efteråt känslor av tacksamhet över att detta inte hänt just dem, flertalet av oss började istället fråga ut föräldrar och lärare efter fler detaljer i sökandet efter en lugnande garanti att det där aldrig skulle hända just oss. Och en sådan garanti fanns ju aldrig, utan världen var oförutsägbar och dessutom orättvis, och ju tidigare vi insåg detta desto bättre – kanske var syftet att få oss att kämpa för en bättre värld? Men då kan man inte gå runt uppskrämd och med en malande oro i kroppen. Som David Eberhard (här hans blogg) skriver i sin bok ”I trygghets-narkomanernas land – Sverige och det nationella paniksyndromet”: ”Någonting har hänt med generationerna födda på sjuttiotalet och framåt” (vad gäller oro- och ångesttillstånd, han är ju läkare). Eberhard skriver även att Västvärlden ägnat de senaste decennierna åt att ”skrämma vettet ur sina medborgare” och när jag tänker tillbaka på min skoltid så inser jag att det ligger något i det.

Men nu till något roligt, och ursäkta att jag tar en liten paus från genusvansinnet, mer ur Rickard Fuchs bok ”Visst är det härligt att vara svensk” (fortsättning på förra och förförra inlägget), nedan ett utdrag ur Fuchs kapitel om IKEA:

IKEA

Finns det verkligen en soffhylla som heter FETKNOPP?

Finns det verkligen en soffhylla som heter FETKNOPP?

”Någon (jag själv för att vara exakt) har sagt: ”Livet är som att sätta ihop en möbel från IKEA: det är svårt att förstå  vad det går ut på, man får inte bitarna att passa ihop, någon väsentlig del saknas alltid och slutresultatet blir inte alls vad man hade hoppats på”. Somliga anser denna liknelse vara orättvis, men det framgår inte om de tycker att den är orättvis mot livet eller mot IKEA. Dock ska sägas att på IKEA har man bytesrätt, det har man sällan i livet.IKEA är något av det svenskaste som finns. Det finns ytterst få hem i Sverige som inte har någon möbel från IKEA. Förr var IKEA ett möbelvaruhus, nu säljer de allting, från matjord till strutsplymer, och är för många svenska familjer ett utflyktsmål på helgerna… En del av dem som kommer farande med sin vagn påminner mest av allt om självmordspiloter, medan de hysteriskt knuffar sig fram i letandet efter soffhyllan FETKNOPP. Möblerna på IKEA är alltid mindre i verkligheten än de verkar vara när man läser IKEA-katalogen och på en vagn kan man därför få plats med både soffgruppen GRÄSLIG och bokhyllan ABSURD. Med dessa attraktiva varor på vagnen kan man sedan plöja sig fram genom den massiva trängseln, skövlande allt i sin väg. På IKEA kan man också köpa krukväxter, en del av imponerande storlek. När någon lastar sin vagn full med jättelika krukväxter, så syns varken vagnen eller den som kör den, utan det ser ut som en rullande djungel är på väg mot en. Det känns lite oväntat att möta en mobil mini-djungel på ett möbelvaruhus, men på IKEA är allting möjligt.”

”Många av IKEA:s möbler går att kombinera med varandra på ett genomtänkt sätt. Så kan man till exempel kombinera bokhyllan DESPE med underskåpet RATION eller den mjuka sängbotten IMPO med den trevliga sänggaveln TENT. Det går också att kombinera det smäckert spröda glasbordet KATA med den gediget gjutjärnstunga bordshyllan STROF. Alla dessa möbler, liksom alla andra möbler på IKEA, är gjorda av spånplatta. Vad det än ser ut att vara gjort av så är det spånplatta. Det finns överklädd spånplatta, målad spånplatta, fanérbestänkt spånplatta, vitfolierad spånplatta. Det må se ut som ek, teak, björk, plast eller rostfritt stål, men när man tittar närmare efter och skrapar lite på det, så är det alltid spånplatta. Inget ont om spånplatta, det innehåller mycket fibrer och fibrer är nyttigt. Till och med IKEA:s stoppade skinnmöbler är gjorda av spånplatta. Stommen är gjord av förstelnad spånplatta och stoppningen består av mald spånplatta. Själva skinnet, av högsta kvalitet, kommer från småländska spånplatte-kor, som IKEAsjälv föder upp i Smålands bördiga hagar. Hade Karl-Oskar och Kristina haft tillgång till sådana kor så hade de sluppit utvandra till Amerika, utan kunnat starta möbelfabrik istället. Då hade de kunnat bli så rika att de varit tvungna att emigrera.”

Gjord på spånplatta?

Gjord på spånplatta?

”Att göra alla möbler, krukväxter, lampor och mattor av spånplatta är en del av IKEA:s filosofi… En annan del i IKEA:s filosofi är att bygga varuhusen långt utanför städerna. Genom att bygga affärerna långt ut i ödemarken sparar man pengar eftersom tomtmarken där är betydligt billigare än i bebodda trakter. Med småländsk uppfinningsrikedom och sparsamhet letar man rätt på någon plats långt bortom all ära och redlighet i någon gudsförgäten vildmark och där bygger man sedan ett IKEA-varuhus. Hela varuhuset byggs givetvis i spånplatta. Till detta varuhus letar sig sedan folk tappert ut. Genom öknar och över berg, över glaciärer och genom träsk stretar förhoppningsfulla IKEA-kunder för att handla.”

”Det finns nu också en annan ny avdelning på IKEA, där man gått ännu ett steg längre än tidigare. IKEA-filosofin bygger ju på att man säljer halvfärdiga och omonterade möbler, som kunden får ta hem och själv sätta ihop efter bästa förmåga. På den nya avdelningen IKEA TRAGEDI har man utvecklat denna filosofi ytterligare. Här säljer man virke, spik och järnrör och så får kunden ta hem det och bygga möblerna helt själv. Man får en bunt ohyvlat virke, en stor påse spik och en burk lim och sedan får man såga, slipa och spika så gott man kan. Man köper ett stort sjok spånplatta och går sedan hem och bygger vad fan man vill. ”På det sparar vi alla pengar”, säger IKEA i sin katalog och fortsätter: ”Är du bara utbildad möbelsnickare med något tiotal års yrkeserfarenhet så smäller du ihop ditt nya möblemang på mindre än ett halvår. Enklare och billigare kan det inte bli. Vi håller med spånplatta och du gör resten. Mot extra avgift kan du få några halvfärdiga ritningar på allmogeskåpet SKAVSÅR och minigarderoben KRIS”.”

Skriv din egen bok som du sedan kan läsa

Skriv din egen bok

”IKEA har också startat en bokavdelning, IKEA ANALFABET. Den är inrättad enligt IKEA-filosofin, dvs kunden får hjälpa till lite för att färdigställa produkten. Man köper en bunt vita papper (gjorda av skivad spånplatta) och en skrivmaskin och så får man gå hem och skriva boken själv. Till sin hjälp har man ett papper från IKEA där det står vad boken ska handla om och lite om hur handlingen är uppbyggd. I en särskild liten plastpåse ligger de figurer som ska vara med i boken och precis som med påsarna med skruvar och muttrar, så saknas ofta några figurer i persongalleripåsen. ”Vi talar om vad boken handlar om och vilka personer som är med i den och ni skriver den. På så sätt tjänar båda på det”, står det i IKEA-katalogen som fortsätter: ”Varför köpa färdiga böcker, när det blir billigare att skriva dem själv.” IKEA ANALFABET har blivit en stor succé bland bokälskare… Tyvärr är det inte ovanligt att det man vill ha på IKEA inte finns på lager. ”Det kommer vecka 43”, säger expediten. Ibland är det inte hela möbeln som saknas, utan bara vissa delar av den. Man köper en soffa, men får inte med sig dynorna, eftersom de inte finns i lager, ”men de kommer vecka 18. Eller vecka 51. Inte heller duntäcket TRASIG går att få med sig genast. Det går att få dunet nu, men själva täcket kommer först om 2-12 veckor.”

Jag har då aldrig sett någon tvångströja LUSTIG

Jag har då aldrig sett någon tvångströja LUSTIG

”När man väl har fått hem sina möbler från IKEA, så ska man montera ihop dem. Det är grundstommen i IKEA:s filosofi, att kunden själv sätter ihop möblerna han köpt. Det är här i hemmets lugna vrå som de yttersta gränserna för mänskligt tålamod testas. Det är nu den mänskliga karaktären, den mänskliga själen, och även den mänskliga kroppen sätts på sitt hårdaste prov. Människor som bestigit Himalaya utan syrgas säger att det var en barnlek jämfört med att sätta ihop köksbyrån VANSINNIG. Stora, starka och hårda legosoldater gråter som barn efter att ha hållt på ett tag med bokhyllan OMÖJLIG. Ingen går omärkt ur striden med ett lass omonterade IKEA-möbler. Man skriker och svär över att det finns sju skruvar till åtta hål och hålen är för stora. Man tuggar fradga när bitar inte passar i varandra eller fastnar på snedden. Man lovar sig själv att aldrig mer handla på IKEA när gångjärnen är felplacerade på garderobsskåpet JÄVLIG, så att dörren öppnas inåt, vilket givetvis inte går eftersom hyllorna i skåpet tar emot… Påfrestningen blir för stor och förståndet sviker. Man blir fullkomligt galen. Vänliga herrar i vita rockar kommer då och knackar på och man avförs från sitt hem, iklädd tvångströjan LUSTIG.”

Lite överdrivet kanske, men Fuchs är ju Fuchs… Faktum är att jag lustigt nog senast igår själv (fast med två medhjälpare) monterade ihop en IKEA-säng, som skulle förlängas, men hålen passade inte, dvs man såg inget hål där skruven som skulle genom de tre brädorna skulle passera, men ändå gick det att skruva ihop det eftersom ”brädorna” egentligen var målade spånplattor som var lätta att genomborra med den platta skruven. Man behövde ju inte haft några hål alls egentligen, så hade man också sluppit paniken när man upptäckte att inget hål satt på rätt plats. Tacka vet jag spånplatta! 🙂 För att knyta an till innehållet i min Axesskrönika så kan jag passa på att nämna att spånplatta, eller snarare ämnet formaldehyd som utgör bindemedlet i spånplatta, visst orsakar cancer (SVD)

PS! Missa inte programmet som gick om feminism i Nya Vågen!

48 Responses to Lusttur på IKEA

  1. Nordbo skriver:

    Jag känner igen mig i det du skriver om skolan. Jag minns en tecknad film som vi fick se. Den handlade om ett äldre par som bodde i ett hus. En dag bröt ett kärnvapenkrig ut och alla dog.
    Den filmen gjorde ett starkt intryck på mig. Det var så stort och det fanns ingenting jag kunde göra åt saken. Sådant sprider bara modlöshet och känslor och poänglöshet. Särskilt när det inte uppvägs av positiva visioner.
    Alexander Slozhenitsyn har skrivit att väst är spirituellt utmattat. Jag tror att det vi fick uppleva i skolan är ett uttryck för den utmattningen.

    Jag citerar Solzhenitsyn:

    ”Frånvaron av mod i Västerlandet, är nog det som allra först faller en utifrån kommande besökare i ögonen. Civilisationen i Väst har tappat modet. Det gäller Väst som helhet och i samma grad de enskilda staterna och deras styrande elit, alla de politiska partierna och inte minst FN.
    Förfallet är mest uppenbart hos de maktägande och den intellektuella eliten. Det ger upphov till ett missmod som sprider sig ut i samhället. Visst finns det modiga människor men de har inget egentligt inflytande i det publika livet. Det är de politiska och intellektuella byråkraternas modlöshet, passivitet och förvirrning som är avgörande och ännu mer de bakom liggande idéerna, som visar hur föga verklighetstroget och moraliskt berättigat det kan
    vara att grunda staternas politik på svaghet och feghet.”

  2. Tanja Bergkvist skriver:

    Nordbo, tack för intressant citat! Är det från ”Västerlandets misstag”? Kom just på när du nämnde Solzjenitsyn att jag har den boken men inte hunnit öppna den, som vanligt… Jag tar fram den nu och lägger den bland de tio översta på min att-läsa-hög. Jag har börjat avverka den högen, är delvis därför datorn går lite i andra hand den senaste tiden. Jag lovade ju att sätta mig in i saker och ting för att göra en samlad bedömning av om det kommer att gå att vända utvecklingen :-). Att ingjuta mod i folk verkar vara en avgörande komponent – hur svårt kan det egentligen vara att ställa sig upp och säga att det får vara nog med genusidioti? Och att vi måste rycka upp utbildningsväsendet? Folk ska kunna lösa en partiell differentialekvation när de lämnar gymnasiet, annars bor vi inte i ett civiliserat land. Men inte ens det senare kan man åstadkomma utan att skicka in folk i maktens korridorer att klubba igenom nya läroplaner, eller åtminstone ämneskompetenta lobbyister. Den intellektuella eliten (finns det förresten ”intellektuella byråkrater” idag?) måste leda landet in på rätt spår, och då pratar jag inte om den intellektuella genuseliten, som för övrigt anammat (för att använda deras eget språkbruk) det manligt könskodade beteendet att ”ta för sig” (som i alla andra sammanhang givetvis förkastas som en härskarteknik), utan om oss vanliga dödliga som har en ordentlig utbildning och bara vill förmedla de kunskaper som automatiskt kommer att höja IQ:n till den kritiska gräns som behövs för att vända utvecklingen. Fast det räcker inte det heller givetvis, det är mycket mer som ska till. Jag ska undersöka det nu under sommaren. Den intellektuella och ekonomiska eliten har (borde i alla falla ha) ett moraliskt ansvar att leda folket bort från idioti om utvecklingen ska gå framåt, men om genuseliten med sitt inflytande är blåst så ligger det i dess intresse att hålla alla andra på samma låga nivå, om inte medelst vettiga argument eller saklighet så genom skuldbeläggning av meningsmotståndare och andra härskartekniker. Alla mina intelligenta kollegor är upptagna med sin forskning medan genuseliten leder landet in i fördärvet – vem gav dem mandat att analysera orsakerna till underprestationerna i svensk skola, på SOU:er på hundratals sidor? Tex SOU 2009:64:

    ”I avsnittet ovan har jag försökt föra samman några olika förklaringar till pojkars underprestationer som alla [obs: alla!] utgår ifrån att det är maskulinitet/manlig identitet i sig som är boven i dramat. En gemensam utgångspunkt är att social genusordning har avgörande betydelse för pojkars underprestationer i skolan”

    Källa: http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/03/11/mitt-anforande-i-riksdagen/

    Jag hade kunnat skriva ihop både analys och åtgärdsprogram för svensk skola på en A4! 😉

  3. Nordbo skriver:

    Citatet kom härifrån:

    Klicka för att komma åt DSM_solzjenitsyn.pdf

    IQ är bra, men det räcker inte. Kunskap är också bra, men det räcker inte heller. Jag tror att mod är en avgörande komponent, precis som du säger.

    Jag tror att vi befinner oss mitt i en mycket stor förändring. De gamla idéerna som har varit grunden för väst i flera århundraden är utlevda, som Solzjenitsyn är inne på i sin text. Vi går från en epok, in i en ny. Det är mycket intressant. Jag försöker följa det både ekonomiskt, politiskt och kulturellt. En annan tänkare som var inne på samma spår var Jean Gebser som jag skrev lite om här:

    http://gudomligkomedi.blogspot.com/2010/05/slutet-for-en-epok-det-rationella.html

  4. QED skriver:

    Tanja, intressant om 80-talet. De röda och kulturmarxisterna hade andra uppdrag då, främst att varna för kärnvapen. Utan närvaro av kärnvapen skulle Sovjetunionen kunna ”befria” Västeuropa från kapitalismen i kraft av sina betydligt större konventionella styrkor. Speciellt hårt kritiserades neutronbomber, särskilt designade för att slå ut sovjetiska pansardivisioner. I propagandan hette det att dessa bomber var avsedda att döda människor men att skona egendom. Naturligtvis svalde de vänstern detta.

  5. QED skriver:

    Intressant forskning om matematikbetygens betydelse för andra betyg i skolan.

    ”De elever som har högt betyg i matematik i högstadiet har påfallande ofta höga betyg i andra ämnen. Särskilt visar det sig att de har god läsförståelse. Det visar Staffan Stenhag i sin avhandling som han försvarar den 21 maj vid Uppsala universitet. Resultaten tyder på att det kan vara möjligt att träna upp sin intelligens, även om det behövs mer forskning för att bekräfta den slutsatsen.”

    http://www.uu.se/press/pm.php?typ=pm&id=1048

  6. Observatör skriver:

    Det universella klankandet på IKEA är väl närmast en bekräftelse på dess dominerande ställning. Ungefär som när man ger landets regering skulden för det usla semestervädret. Jag har själv uppnått oanade frustrationshöjder vid montage av IKEA-möbler – speciellt när jag upptäckt att jag har fel och IKEA rätt. Det är kanske en elak anekdot att de mest märkbara yrkeskategorierna vid IKEA:s helpdesk är lärare och ingenjörer. Detta yttrande lär komma från en person med god insyn i förhållandena på en av IKEA:s större marknader.

  7. QED skriver:

    Avhoppad agent berättar om KGBs ”demoraliseringprogram” för USA

    http://hiphapnin.com/?p=197

    (från 80-talet).

  8. Erik skriver:

    Tanja:

    Underbara inlägg om Fuchs bok, det är verkligen en guldgruva som du hittat där. IKEA, Svt, Jante, Skapa empati genom att upprepa elände…. klockrena exempel på det ovetenskapliga experiment som vi nu ser resultatet av.

    Nordbo:

    Du har helt rätt, total frånvaro av mod och ryggrad är vad vi ser idag. Istället sitter alla och försöker hålla ryggen fri.

  9. Harry skriver:

    Kära Tanja. Begåvning yttrar sig ofta som kompetens på flera plan. Ditt förra inlägg påminde mig om stora kåsörer som Swanberg ( frid över hans minne ), Red Top och Kajsa Olsson. Spelar du något annat instrument än tangentbord?
    Den första sommardagen i år tillbringade jag med en bra bok och ett gott vin på bryggan med utsikt bort mot gräddhyllan i Djursholm. Den vackraste bilden av dig har ju intagit sin rättmätiga plats i medvetandet, och vad är då naturligare än avbrott i bokläsandet för att filosofera över genuseriet. Positiv till sinnes som jag är tänker jag följande: Detta dygn lämnar 280 människor jordelivet i Sverige. Det är ju naturens ordning, och för en del kommer döden som en befriare, och andra har kämpat emot och vill inte dö. Vi skall alla dela ” the final experience ”. Samtidigt någonstans i detta underbara som händer när kylan viker och livet vaknar, smyger en flicka för första gången in sin hand i en pojkes, och tid och rum upphör för två människor. Och inte nog med det. I samma ögonblick falsifieras alla genus”vetenskapliga” teorier. VSB.
    Mitt lilla filosoferande pekar mot Tanjas slutseger. Det kan inte vara möjligt att förnuftet skall förlora kampen. Eller?

  10. Jonas skriver:

    Haha. Kommer också ihåg alla dessa föreläsare. Allt ifrån tillnyktrade alkoholister till HIV smittade som hade ett sånt uppdämtbehov av att dela med sig av sin historia och de enda som verkade gå med på att lyssna var grundskolorna. Vi hade också en som varit med om en trafikolycka på skolan. Verkligen märkligt när man ser på det så här i efterhand.

    Så här på senare år har jag funderat på varför man inte som motvikt någon gång kunde bjuda en människor som faktiskt lyckats. Någon entreprenör som gjort nåt bra med sitt liv utan att supa ner sig eller gå in i väggen. Eller bara en vanlig lönearbetare där kontentan av hans föreläsning kan vara att livet inte är så farligt.

  11. Erik skriver:

    Jonas:

    ”Allt ifrån tillnyktrade alkoholister till HIV smittade som hade ett sånt uppdämtbehov av att dela med sig av sin historia och de enda som verkade gå med på att lyssna var grundskolorna.”

    Precis det där har jag också blivit enormt trött på. Jag fattar inte hur de tänker. Jag skall lära mig att inte supa och knarka av en person som själv supit och knarkat.

    Det är snarare de som skall sitta och lyssna hur det kommer sig att jag inte föll i de fällor som de hamnade i.

    ”Vi hade också en som varit med om en trafikolycka på skolan. Verkligen märkligt när man ser på det så här i efterhand.”

    Det är inte märkligt, i ärlighetens namn är det idiotiskt och ren ideologi, dvs ni skall inte lyssna för det att det är bra, ni skall lyssna för DE vill ha det så och anser det främjar ”samhället” att ni gör det.

    ”Så här på senare år har jag funderat på varför man inte som motvikt någon gång kunde bjuda en människor som faktiskt lyckats.”

    Av rent ideologiska åsikter som dominerar skolor och lärare. Inget annat. Det finns ingen orsak. Dessutom handlar det en hel del om att lärarna vill känna sig viktiga och påverka ändring. Det är helt fel människor på skolorna. De hade passat på helt andra jobb.

    ”Någon entreprenör som gjort nåt bra med sitt liv utan att supa ner sig eller gå in i väggen. Eller bara en vanlig lönearbetare där kontentan av hans föreläsning kan vara att livet inte är så farligt.”

    Isåfall skulle läraren bli mindre viktig och entrepenören mer viktig. Läraren skulle känna sig betydelselös och börja supa. Nej för att själv inte börja supa så måste läraren tvinga elever lyssna på råd hur man inte knarkar från personer som bevisligen själva knarkat och knappast är experter på att inte göra det.

    Om vi anammar samma mentalitet i idrott skall vi låta våra elitidrottare utbildas av personer som kommit sist i de respektive grenar det rör sig om.

    Problemet är dock inte att de själva misslyckats. Problemet är att de försöker använda sina misslyckande som källor på prevention istället för att ha riktiga källor.

    Samma sak fortsätter idag, till skolorna för att föreläsa om anorexia skickar man tjejer som haft anorexia som skall ge känsloladd förståelse att ”vi vet hur det är” så eleverna känner sig förstådda.

    Inte en tanke på att tjejer som haft anorexia kanske inte är de bästa på att se till andra inte får det.

  12. Erik skriver:

    PS: Man skickade också enormt lyckade företagare och höjdare som föreläsare till en av mina utbildningar. När eleverna då entusiatiskt frågade dem hur de skall utbilda sig för att lyckas bäst blev svaret (jag skämtar inte, jag hörde detta persoligen)

    – Alltså jag är ju ingen akademiker… jag har ingen sådan utbildning men idag måste man ha det så ni har ju ingen nytta av att veta hur jag gjorde men om jag får spekulera så kan det vara bra att….

    Bra föreläsare eller hur? Istället för att få föreläsare som vi kan kopiera så fick vi föreläsare som berättar hur de gjorde som vi har ingen som helst nytta av att veta

    Frågor?

  13. QED skriver:

    Roligt namn på kurs vid Högskolan i Gävle

    ”Organiserad brottslighet 7,5 hp”

    http://utbdb.hig.se/webkat/kurs.php?kurs_kod=SO904B

    Berglin kommenterar detta

    ”Det finns tecken på att de små högskolorna bli allt mer desperata”

    http://www.svd.se/kulturnoje/serier/berglins_5017.svd

    HiG erbjuder även

    ”Datorspelsanalys 7,5 hp”

    ”Datorspel studeras som berättelser, tecken och upplevelserum. Barnspel såväl som vuxenspel, samt lärandespel såväl som underhållningsspel, undersöks.”

    http://utbdb.hig.se/webkat/kurs.php?kurs_id=83215&amne_grupp_id=77715

  14. Lennart W skriver:

    För egen del bryr jag mig inte särskilt mycket om kronprisessans bröllop, men den senaste tidens upprörda diskussion intresserar ändå lite. Notera att det är Svenska Kyrkan som använder någon sorts jämlikhetsargument.

    http://www.aftonbladet.se/brollopet/article7147816.ab

    Eftersom svenska kvinnor är jämställda med män har inte Victoria rätt att bestämma själv hur hon vill ha det..

  15. Osynlige Mannen skriver:

    Tanja,
    Lärde du dig att skala apelsiner? Gjordes någon uppföljande analys om eventuella skillnader i apelsinskalningsteknik mellan pojkar, flickor och tranpersoner? Problematiserades arbetsvillkoren för apelsinodlingsproletariatet från ett ekologiskt, feministiskt, hållbart solidaritetsperspektiv? Bojkottades apelsiner från Israel som en solidaritetsaktion för de förtryckta palestinierna? Eller är det aspekter som fortfarande väntar på att skrivas in i läroplan för grundskolan? Och tog grammatikundervisningen upp både genus och kasus?

  16. Tanja Bergkvist skriver:

    QED, väldigt intressant om avhandlingen från Uppsala universitet. Och naturligtvis kan man träna upp sin intellektuella förmåga. Intressant att matematisk förmåga hänger ihop med läsförståelse – det förklarar ju varför denna blogg tog mig ända in i riksdagen efter att ha läst några SOU:s 😉 (jag menar det här för den som glömt: http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/03/11/mitt-anforande-i-riksdagen/ )

  17. Tanja Bergkvist skriver:

    Observatör, jag minns med sentimental frustration för två år sedan när jag skulle montera ihop en byrå med spärrar i – där minns jag att jag gjorde fel och att IKEAS instruktionsbroschyr hade rätt, men den var ju dåligt skriven, eller snarare ritad, då två olika sorters skruvar hade avbildats som identiska.

    Alex, ok jag ska köra en Fuchs till :-). Tar bara de riktigt bra avsnitten och det finns ett till – om politiker!

  18. Tanja Bergkvist skriver:

    Harry, fast IKEA-avsnittet var ju skrivet av Fuchs! Jag spelar inget annat än tangentbord, spelade lite blockflöjt i lågstadiet men inget efter det. Just nu är jag lite uppgiven angående ”slutsegern” men jag ska försöka samla kraft.

    Jonas, mycket bra poäng! Ang ”Så här på senare år har jag funderat på varför man inte som motvikt någon gång kunde bjuda en människor som faktiskt lyckats. Någon entreprenör som gjort nåt bra med sitt liv”. Minns du alla fd knarkare som bjöds in, iaf på mitt högstadium. Sedan så klart en och annan vänsterhippie som ”kommit till insikt” om hur jävligt allt är i Västeuropa och hur vi borde återgå till att leva som naturfolk (ibland kan man iofs faktiskt tycka det), samtidigt som han själv så klart njöt frukterna av civilisationsbygget och inte kunde leva utan alla dess tekniska prylar, och klagade på klassklyftor som gjorde att han inte hade en lika modern bil som en VD han kände.

  19. Tanja Bergkvist skriver:

    Erik, fast det finns en viss poäng med att bjuda in någon som varit med om en sak, så jag kan förstå tanken bakom. Men som Jonas skrev, lite motvikt i form av folk som gått igenom bra saker hade inte skadat.

  20. Tanja Bergkvist skriver:

    Lennart, och häromdagen var det en liten debatt om det på Rapport eller Aktuellt, minns inte vilket, men en av de medverkande var representant, eller ordförande, för Rojalistiska föreningen, och motdebattören var en kvinna jag inte minns namnet på. I vilket fall så var det tydligen helt ok att drottningen förde fram Victoria, eller att Daniels mamma förde fram honom. Så varför var det inte ok att just Kungen förde ram Victoria?

    Osynlige mannen, ja det var helt sjukt. Att i 6:e klass lära sig skala en apelsin. QUE? Jag kunde laga mat när jag var 12, och kunde halva det bulgariska köket. Min mormor sa att ”en kvinna som inte kan laga mat är inte en kvinna”, ha ha 🙂 Och då kan jag avslöja att hon var aktiv i dåtidens bulgariska kommunistparti och aktiv kvinnokämpe! Kul var det i alla fall. Passar på att påpeka att även min ett år yngre bror lärde sig matlagningen, liksom att vi båda lärde oss att brodera bulgariska dukar och pyrografera trätavlor med alla möjliga motiv. Jag håller fortfarande på med de sakerna. Så Info (har inte sett dig på detta inlägg) jag har glömt att berätta att även jag håller på med lite konst, flera av mina väggar är tapetserade med pyrograferade trätavlor med allehanda motiv. Borde kanske starta företag och sälja sådana…

  21. Torbjörn skriver:

    Tanja, det är alltid lika roligt att läsa din blogg. Jag skrattar så jag håller på att trilla av stolen emellanåt. Vilken energi du måsta ha. 🙂

  22. Heliokles skriver:

    Snälla Tanja, du behöver inte skriva varje vecka på din blogg. Jag kommer hit för att läsa om dina hjälte/hjältinne-insatser som debattör i radio och riksdagen. Rickard Fuchs läste jag på 80-talet och jag tyckte han var ganska tjatig redan då.

    Att skolan lade några dagar – av nio års undervisning – på att låta handikappade människor presentera sig känns väl inte heller lika jättekontroversiellt som genusmärkningen av universiteten. Du minns det ju, då har du väl också lärt dig något? Meningen var väl inte så mycket att skrämma barnen, som att ge dem ett avspänt förhållande till handikapp. Så att de inte pekar eller trakasserar handikappade?

    Det finns säkert elever som ser sådana besök som inspiration till deras framtida yrkesval att jobba inom vården. Många av dem svär kanske å andra sidan över all fysik och kemi som de tvingades lära sig och aldrig haft nytta av. Om du inte har någon radikal bakomliggande tanke, som att avskaffa den gemensamma skolan och låta föräldrarna skräddarsy vad barnen behöver lära sig, så ser jag inte riktigt poängen med kritiken. Fast ifråga om hemkunskapen har du rätt: där borde man ha fått visa sina färdigheter och gå hem när man var klar.

  23. Lennart W skriver:

    Min hemkunskapslärare trodde att jag var lite bakom flötet. Är iofs inte omöjligt att jag är, men i hennes fall förstår jag det faktiskt. Kände mig själv lite korkad på de lektionerna. Informationen gick liksom bara inte in i huvudet, fast jag försökte. Väl framme vid spisen mindes jag precis noll, gick runt till de andra för att se hur de gjorde, råkade lägga smörpaketet på en varm spisplatta, råkade använda typ 3 dl potatismjöl (bra klistermaterial) istället för vetemjöl i vad-det-nu-var, osv. Den kastrullen fick de nog kasta sen. Vilken mardröm. Men jag är glad för den erfarenheten ändå. Fick mig att fundera lite på att det kanske fanns andra som upplevde matte på samma sätt, fast det ämnet var nästan löjligt lätt för mig. Vi har olika talanger.

  24. AV skriver:

    Slutet är nära. Med tanke på de divergerande varianter av feminism och oförmågan att samla något systerskap med alla kvinnor eller ens alla feminister får man nog tro att det snart brakar ihop. Vänsterrörelsens mest flummiga varianter dog ju ut på 70-talet genom delning och att man stred mera inbördes än mot kapitalismen. Eller att folk hellre åt fläskkarré själva än havregrynsgröt tillsammans.

    Som vanligt kan vi genom AVs lag hänvisa till Monty Python:
    Where is the Population front of Judeen?
    He is sitting over there.
    Splitter!!!

  25. QED skriver:

    Vissa saker blir inte bättre för att man forskar på dem.

    ”Ännu en gång fuskar regeringen i betygsfrågan
    Publicerat i dag. 00:50

    Pedagogisk expertis: Regeringspartierna struntar i forskningen när de föreslår betyg från årskurs 6 i grundskolan. ”

    http://www.dn.se/debatt/annu-en-gang-fuskar-regeringen-i-betygsfragan-1.1110742

    Leif GW Persson (professor i polisforskning!):

    ”Ett varningens ord kan ibland vara på sin plats och med polisforskning är det så att den långt ifrån alltid är av godo för Polisen.
    Polisens uppdrag har till stora delar en repressiv karaktär och med polisforskare är det tyvärr ofta på det viset att de både lovar runt och håller tunt. Den hårdvara som polisen förväntas leverera kan sällan göras mjukare med hjälp av forskning och de gånger man försökt har det alltid gått ut över effektiviteten i verksamheten.”

    ”Riktigt illa kan det gå när man försöker svepa polisiära stollerier i en förment vetenskaplig klädnad.
    Polisens utredning av ”seriemördaren Thomas Quick” innehåller således hundratals exempel på hur fel det kan bli när okritiska åklagare och poliser slår sina påsar ihop med rättsläkare, minnespsykologer, psykiatriker, osteologer och alla andra forskare som försöker slå knut på sig själva i sina försök att vara polisen till lags.”

    http://www.expressen.se/kronikorer/gw/1.1989542/ett-varningens-ord

  26. Info skriver:

    SENKOMMET SVAR TILL TANJA

    Förlåt dröjsmålet med att svara – beroende på att själva frågan förra året undgick mig. Men nu vill jag bättra mig. Din fråga återfinns bland kommentarerna till inlägget ”Årets Rebell enligt Ian Wachtmeister” och löd så här:

    ”Tanja Bergkvist skriver november 3, 2009 kl 9:39 e m

    Info, ha ha – det där har jag missat om härskartekniker i form av priserna för hårklippning! Själv klipper jag min själv, en gång om året. Jag har aldrig tid att gå till frissan nämligen. Att jag har långt hår är alltså inte ett antifeministiskt ställningstagande utan beror på tidsbrist. Däremot är genusmaffian medskyldig eftersom jag ju måste ägna mig åt att skärskåda deras vansinnesverksamhet istället för att ägna mig lite åt mig själv…

    Förresten, vad är en säkerhetsbrevlåda? Fin tavla du målat! Ang priserna du radar upp på brasiliansk vaxning så måste du ju erkänna att det i mannens fall rör sig om en större yta (testa själv att räkna ut de två (eller kanske en egentligen) rotationsytorna av en idealiserad version) och därmed är ett högre pris faktiskt motiverat!”

    INFO SVARAR: Också jag klipper mig själv (sedan ett par decennier, närmare bestämt). Ungefär en gång i månaden eller – på grund av viss lättja – varannan månad. År ut och år in.

    SÄKERHETSBREVLÅDA? Jo, detta var en tingest som jag tidigt insåg, att jag var i behov av – i samband med att mina målningar började växa fram och jag började ana deras alltför rebelliska karaktär. Redan då uppfattade jag nämligen klart och tydligt att de skulle kunna komma att sätta min existens på spel – som ett lämpligt angreppsobjekt dels för militanta, strippklubbshatande radikalfeminister, dels för nakenhetskränkta muslimer. (Antalet muslimska invandrare i Sverige uppgår just nu till omring 450.000-500.000.)

    Som inga lämpliga säkerhetsbrevlådor fanns i handeln, blev min första åtgärd att på papperet konstruera en sådan. Konstruktionen och dess beskrivning godtogs så småningom av svenska patentverket som en unik uppfinning; och blev den, efter erläggande av stipulerade avgifter, formellt patenterad.

    Svårare visade det sig därefter vara att kunna intressera något företag för att börja tillverka densamma. Men skam den som ger sig. Jag byggde en annan säkerhetsbrevlåda för hand. Enklare – men fullt funktionell. Där den sitter monterad innanför min bostadsrättsdörr skyddar den mig fullkomligt från alla attentat i form av genom brevinkastet nedsläppta, brinnande papper, nedhällda, lättantändliga vätskor och inkastade nyårsraketer.

  27. Info skriver:

    SENKOMMET SVAR TILL TANJA

    Förlåt dröjsmålet med att svara – beroende på att själva frågan förra året undgick mig. Men nu vill jag bättra mig. Din fråga återfinns bland kommentarerna till inlägget ”Årets Rebell enligt Ian Wachtmeister” och löd så här:

    ”Tanja Bergkvist skriver november 3, 2009 kl 9:39 e m

    Info, ha ha – det där har jag missat om härskartekniker i form av priserna för hårklippning! Själv klipper jag min själv, en gång om året. Jag har aldrig tid att gå till frissan nämligen. Att jag har långt hår är alltså inte ett antifeministiskt ställningstagande utan beror på tidsbrist. Däremot är genusmaffian medskyldig eftersom jag ju måste ägna mig åt att skärskåda deras vansinnesverksamhet istället för att ägna mig lite åt mig själv…

    Förresten, vad är en säkerhetsbrevlåda? Fin tavla du målat! Ang priserna du radar upp på brasiliansk vaxning så måste du ju erkänna att det i mannens fall rör sig om en större yta (testa själv att räkna ut de två (eller kanske en egentligen) rotationsytorna av en idealiserad version) och därmed är ett högre pris faktiskt motiverat!”

    INFO SVARAR: Också jag klipper mig själv (sedan ett par decennier, närmare bestämt). Ungefär en gång i månaden eller – på grund av viss lättja – varannan månad. År ut och år in.

    SÄKERHETSBREVLÅDA? Jo, detta var en tingest som jag tidigt insåg, att jag var i behov av – i samband med att mina målningar började växa fram och jag började ana deras alltför rebelliska karaktär. Redan då uppfattade jag nämligen klart och tydligt att de skulle kunna komma att sätta min existens på spel – som ett lämpligt angreppsobjekt dels för militanta, strippklubbshatande radikalfeminister, dels för nakenhetskränkta muslimer. (Antalet muslimska invandrare i Sverige uppgår just nu till omring 450.000-500.000.)

    Som inga lämpliga säkerhetsbrevlådor fanns i handeln, blev min första åtgärd att på papperet konstruera en sådan. Konstruktionen och dess beskrivning godtogs så småningom av svenska patentverket som en unik uppfinning; och blev den, efter erläggande av stipulerade avgifter, formellt patenterad.

    Svårare visade det sig därefter vara att kunna intressera något företag för att börja tillverka densamma. Men skam den som ger sig. Jag byggde en annan säkerhetsbrevlåda för hand. Enklare – men fullt funktionell. Där den sitter monterad innanför min bostadsrättsdörr skyddar den mig fullkomligt från alla attentat i form av genom brevinkastet nedsläppta, brinnande papper, nedhällda, lättantändliga vätskor och inkastade nyårsraketer.

  28. QED skriver:

    Namngenerator för IKEA-möbler. Mata in ditt namn och se vad du heter som möbel.

    http://www.blogadilla.com/2008/05/11/the-blogadilla-swedish-furniture-name-generator/

  29. QED skriver:

    ”De ger förslag på ny svensk flagga inför nationaldagen”

    ”– Vi tycker att det finns anledning att ifrågasätta varför vi håller fast vid en nationalikon som symboliserar kristendomen i form av ett kors, som flaggats i krig och erövringar och nu används flitigt som symbol av främlingsfientliga grupper. Hur bra passar det ihop med våra ideal om mångfald och religionsfrihet, säger Sissi Westerberg, en av tre medlemmar i S-U-B.”

    http://www.pastan.nu/konst-museer/de-ger-forslag-till-ny-svensk-flagga-infor-sveriges-nationaldag-1.884169

    Den svenska flaggan är faktiskt mycket värre än bara att kors, den beskrivs ibland i heraldiska termer som brinnande kors på blå botten . 😮

  30. Jonas skriver:

    Re: Heliokles

    Nu är det inte den ringa tid som förspillts på detta vansinne som är centralt utan vilken pedagogisk effekt det har att bjuda in människor som uppenbarligen misslyckats på ett eller annat sätt i tron om att de i någon homoepatisk anda skulle påverka ungdomar i motsatt riktning.

  31. Erik skriver:

    QED:

    Naturligtvis döljer sig ett mycket viktigare resonemang bakom S-U-B:s svammel. Vi skall enligt dem byta ut någonting som har faktiskt värde mot något som per definition är helt värdelöst. Utan kristendomen fanns vi inte, däremot så är vår existens inte alls beroende av S-U-B och har aldrig varit det. Vi har alltså en värdefull och viktig del som kritiseras av en helt värdelös del.

    Men poängen hittar man ju längre ner i artikeln. Varför ha flaggor alls utöver som tjusiga tygsjok som vajar i vinden? Ja när jag var typ åtta år trodde jag också det var det enda en nationalflagga är men kan man verkligen godta sådana resonemang från människor som skall föreställa vuxna och myndiga?

  32. Gunnar skriver:

    Inte för att det hör till detta inlägg, men jag hörde Dig debattera genuspespektiv i filosofiska rummet.

    Fy fan vad Du är bra!!

    Det var ett nöje att höra Dig sparka på dessa medlöparaslen i Lund.

  33. QED:

    ”De elever som har högt betyg i matematik i högstadiet har påfallande ofta höga betyg i andra ämnen. Särskilt visar det sig att de har god läsförståelse. Det visar Staffan Stenhag i sin avhandling som han försvarar den 21 maj vid Uppsala universitet. Resultaten tyder på att det kan vara möjligt att träna upp sin intelligens, även om det behövs mer forskning för att bekräfta den slutsatsen.”

    Det finns rätt mycket forskning som talar för att intelligens inte verkar gå att träna upp i någon större utsträckning. Man har för vuxna kommit fram till en ärftlighet på upp till 0.8 för IQ, dvs, det verkar mest handla om gener. Det enda jag känner till där träning verkar påverka nämnvärt är arbetsminnet. Att läsförståelsen korrelerar med mattebetyg är i linje med vad man hittat i årtionden, dvs att förmåga inom ett område korrelerar med förmåga inom alla områden(iaf alla områden som tas upp i IQ-tester…). Spontant skulle jag gissa att mattebetyg är mer g-laddat än övriga betyg och därför ger dom sambanden…

  34. QED skriver:

    Bra artikel av Nathan Shachar: ”Borg och Schlingmann spelar under täcket med
    genus-talibanerna.”

    ”Många skattemiljoner har bränts på genus-certifieringens förstörelseverk. De som kämpar emot mörkmännen gör det på sin egen fritid utan andra motiv än hoppet att avstyra självstympningen innan det är för sent. Tanja Bergkvists blogg är ett ovärderligt verktyg för den som har nerver att höra hur illa det är fatt och hur fort det går utför.

    Inget av detta har med jämställdhet eller feminism att göra. Hur många svenskar vill se sina döttrar diskriminerade på skola och arbetsmarknad? Rätt få. Alla de andra är feminister. Jämlikhetsfeminism är en konsensusideologi. Genus-certifiering är en fråga om makt; en trojansk häst målad i jämlikhetens färger, men avsedd att etablera en totalitär kontrollapparat; först på universitet och efterhand överallt. Tidningsredaktioner, statsverk och arbetsplatser står också på tur att certifieras.”

    http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/26/borg-och-schlingmann-spelar-under-tacket-med-genustalibanerna

  35. Matte Matik skriver:

    QED: Ja, och Tanjas blogg samt debatt i Filosofiska rummet nämns.

    Gudrun Schymann har svarat och anklagar honom för att flörta med kunskapsföraktet. Genuscertifieringen visar på att nödvändig kunskap har fått sitt inträde och att kvaliteten på verksamheterna därmed höjs. Det borde inte vara någon skillnad på t.ex. miljöcertifiering enligt henne.

    Nu är jag inte insatt i miljöcertifiering men om Gudrun påstår att genusvetenskap faktiskt är vetenskap tycker jag att det är kunskapsförakt om något.

  36. Josef Boberg skriver:

    Vilken överraskning att formaldehyd kan orsaka cancer

  37. QED skriver:

    Några av Sveriges främsta politiker i valpåren. De är sig lika. 🙂

    Anders Borg

    Mona Sahlin

    Carl Bildt

  38. Dogdylan skriver:

    Jag hade nöje att snacka med en feminist häromdagen på en korridorsfest. Jag måste säga, de är rätt softa när de är fulla. Jag sa ingenting dumt eller så, men på grund av mitt utseende så blev feministens kompis (en riktigt Judith Butler feminist) jättesur på mig – då hon trodde jag var liberal eller konservativ. (Ka Jag sa att jag var marxist och så drog jag lite coola lines. Det fungerade rätt bra – innan jag drack två öl till, då sa jag något dumt om den nihilistiska post-strukturalismen. Det gick inte hem 😦

    Men det var en annan söt tjej där, men det blev inget. :/

  39. Lennart W skriver:

    Antifeministen Paolo Roberto slår till igen – på ett lite oväntat sätt..

    Paolo & Petter = sant

    Iofs med ”Vi får väl börja med att säga att allt är på låtsas.”

  40. Nordbo skriver:

    Paolo…

    Jack Donovan är en homosexsuell kritiker av homokulturen och en försvarare av den traditionella manligheten. Jag har inte läst hans bok, men han har skrivit intressanta artiklar på alternative right. Jag lyssnade just på en intervju med honom här:

    http://reasonradionetwork.com/?p=7127

    Han är en modig herre som skriver för en publik som tenderar att inte vara vänligt inställd till folk med hans läggning. Jag måste varna för länken, för den leder till vad jag antar brukar kategoriseras som ”extremhögern”. Men oavsett vad man tycker om den saken så kan det ju vara intressant att höra saken diskuteras i den miljön. Det är inte det perspektiv som vi brukar höra. Jack har intressanta saker att säga.

  41. Nordbo skriver:

    ”Appelata est enim a viro virtus: viri autem propria maxime est fortitudo.”

    “The term virtue is from the word that signifies man; a man’s chief quality is fortitude”

    Cicero, “Tuscul.”, I, xi, 18.

    Jag hittade citatet på Jacks hemsida:

    http://www.jack-donovan.com/axis/

  42. […] det härligt att vara svensk” (för fler kapitel ur denna bok se föregående inlägg 1, 2 , 3), sedan är det slut med Fuchsboken : Vissa politiker fattar vansinniga beslut helt […]

  43. Lennart W skriver:

    Vad skön Calle Pilt är i det där klippet. 😀

  44. […] IKEA-hyllor medan jag följde händelseutvecklingen i radio. IKEA har jag skrivit om tidigare (Lusttur på IKEA) vill jag minnas, och det var som bekant författaren och läkaren Richard Fuchs som insåg att […]

  45. Bosse skriver:

    Jag gillar IKEA!

    När det fattas någon skruv eller hål så ger det mig tillfälle att tänka.
    Tänka och klura ut lösningar är gratis och skattebefriat.
    Dock ej skrattbefriat.

    Klura och tänk i oanade banor.
    Kan Tarja så kan vi andra.

    Vi blir alla våra egna små ”tankesmedjor”.

    Tänk själv!

Lämna ett svar till Lennart W Avbryt svar