Genusfrågan – en kort historik

Kritik mot genusvetarna i SVD Brännpunkt

Min kritik mot genusvetarna i SVD Brännpunkt 19/12

Detta var den ursprungliga DN-artikeln om hur lekplatser förstärker köns-och maktstrukturer, som fick mig att gå i taket.

Den 19:e december publicerades en artikel jag skrivit på SVD Brännpunkt under rubriken ”Genusvetare förvirrar barnen”.

Pga alla läsarreaktioner skrev de en artikel om artikeln med den talande rubriken ”En skrämmande utveckling”, där det konstateras att döma av läsarreaktionerna att flertalet läsare instämde i min kritik.

Naturligtvis tog genusvetarna illa vid sig och fick också utrymme på SVD Brännpunkt att replikera, och nederst min replik på repliken. Det blev lite kontraproduktivt att jag därigenom säkert indirekt gynnade genusvetarens karriär vilket verkligen inte var min avsikt…

Pär Ström kontaktade mig därefter för en intervju som ligger på Den Nya Välfärdens Youtube-kanal, här.

Och sedan ringde TV4, där jag fick medverka i en direktsänd TV-debatt på Tv4 Nyhetsmorgon (ca 10 minuter lång). Jag hade gärna diskuterat frågan under en timme eller några dagar, men jag inser ju att TV-tiden är begränsad. Jag fick också bara 5 minuter när jag för några år sedan medverkade i Vetenskapens Värld i studion efter ett program om Archimedes, där jag skulle förklara matematikens skönhet. Detta låter sig göras på 5 minuter lika lite som man på denna tid kan rasera det genusmaskineri statsapparaten sponsrat i decennier. men på 5 timmar hade jag kanske fixat det😉

Just det ja, och tidningen Världen Idag ringde och intervjuade mig i mellandagarna. Utöver media så hörde väldigt många människor av sig, alltifrån läkare och jurister till verksamma akademiker och till och med förskolepersonal, där alla beskrev sin frustration över sakernas     tillstånd.

Under julhelgen plöjde jag statens offentliga utredningar. I en av dessa SOU 2006:75 (Jämställdhet i förskolan) konstateras uttryckligen (bla sid 19) att ”svensk förskola representerar såväl ett barnpedagogiskt som ett könspolitiskt projekt”!  Ska verkligen svensk förskola (och skola) vara politiskt styrda av den rådande ideologiska trenden? Vidare konstateras (sid 55) att ”Den nordiska synen är dock att kön är en social konstruktion”. Den nordiska synen!? När, var och av vem bestämdes detta bakom folkets rygg kan man ju fråga sig.

Intervjun med Pär Ström:

TV4-debatten med genusvetaren:

7 kommentarer till Genusfrågan – en kort historik

  1. parstrom skriver:

    Välkommen till bloggosfären, Tanja!
    Pär

  2. Martin skriver:

    Tanja! Det är gott att se dig tillbaka på offentlighetens arena. Du ger oss hopp!

  3. Martin Blomgren skriver:

    Tanja! Det är gott att se dig tillbaka på offentlighetens arena. Du ger oss hopp!

  4. Clabbe skriver:

    Eva Ärlemalm-Hagsér i TV4-debatten:

    ”Man måste problematisera det man gör för att se de strukturer som finns”.

    Vilket feministiskt snömos! Som att säga:

    ”Man måste smurfa det man gör för att se de smurfar som finns”.

  5. […] (vars ”forskning” om att lekplatser är könskodade gavs utrymme i DN och fick mig att reagera, en artikel som Pär Ström ursprungligen tipsade mig om), nämligen att uppdraget ”Förskolan […]

  6. […] första inlägget ”Genusfrågan – en kort historik” skrevs den februari -09 men debatten började egentligen den 19 december -08 med Svd-artikeln […]

  7. […] Genusfrågan – en kort historik « Tanja Bergkvists Blog […]

Kommentera

